
WEC - 6 Uren van Spa-Francorchamps of de nieuwe Slag om de Ardennen

Niet minder dan 34 bolides worden aan de voet van de Raidillon verwacht voor de eerste afspraak grote van het seizoen in Spa-Francorchamps. Op zaterdag 7 mei om 14 uur 30 wordt het startschot gegeven voor een wedstrijd die beschouwd wordt als de generale repetitie voor de mythische 24 Uren van Le Mans.
Het WEC Endurancekampioenschap (World Endurance Championship) kent een succes dat elk jaar groter wordt. Het moet gezegd dat met 3 grote constructeurs die officieel ingeschreven zijn in de koninginnencategorie (LMP1), deze wedstrijden overlopen van spanning en intensiteit. En het publiek, dat elk jaar talrijker aanwezig is, vergist zich niet.
Tijdens de eerste manche op Silverstone, was het een Audi die als eerste voorbij de finish kwam, alvorens gedeklasseerd te worden omwille van een technische onregelmatigheid. Via de groene tafel behaalde Porsche dus de overwinning, voor Toyota. Het spreekt dus voor zich dat het merk met de ringen graag revanche wil nemen op het mooiste Circuit ter Wereld.
De prototypes van de LMP1 categorie zijn onderverdeeld in twee klassen. De LMP1 Hybrid (Le Mans Prototype 1) met een energierecuperatiesysteem ERS (Energy Recovery System). Deze is samengesteld uit de meest performante voertuigen en brengt de officiële renstallen van Porsche, Audi en Toyota samen. Daarna komen de LMP1 zonder energierecuperatiesysteem aan bod, waarbij we voornamelijk privé-renstallen aantreffen.
De LMP1 bolides met ultrageavanceerde technologie krijgen het gezelschap van andere categorieën: de LMP2 prototypes, technisch minder gesofistikeerd, maar ook zeer spectaculair ogend. Deze klasse is financieel toegankelijker en geeft privé-renstallen de kans om een race binnen de race uit te vechten.
De ingeschrevenen van de laatste categorie (LMGTE) zijn de voertuigen van het GT type. Deze zijn gebaseerd op sportmodellen van prestigieuze constructeurs zoals Porsche, Ferrari, Aston Martin,... en Ford, dat dit jaar zijn grote comeback maakt met een zeer spectaculaire GT.
Om deze prachtige bolides te temmen, heeft WEC internationaal gerenommeerde piloten aangetrokken, waarvan er heel wat afkomstig zijn uit de Formule 1. We hebben het bijvoorbeeld over Mark Webber bij Porsche, André Lotterer bij Audi, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Kamui Kobayashi en Stephane Sarrazin bij Toyota. Maar ook Nick Heidfeld en Nelson Piquet (Rebellion LMP1), Bruno Senna (Ligier LMP2) en Vitaly Petrov (BR01-Nissan LMP2).
Niets dan mooi volk dus voor een wedstrijd die erg spannend en spectaculair belooft te worden! Dus zeker niet te missen!