
De magie van een Circuit, uniek in de wereld

Source, Eau Rouge, Raidillon, Pouhon, Blanchimont, deze namen weerklinken in de geesten van alle autosportliefhebbers, over de hele wereld. Ze zijn natuurlijk gelinkt aan het mooiste Circuit ter wereld: het Circuit van Spa-Francorchamps.
Lewis Hamilton, drievoudig wereldkampioen Formule 1, vertelde eens: "Spa is een van de historische circuits waar ik graag naar keek op televisie, toen ik jonger was. Het is ook een schitterende locatie, een circuit waarop je een F1-bolide tot aan zijn limieten kan drijven. Een inhaalbeweging in Eau Rouge, Pouhon of Blanchimont zorgt voor ongelooflijke sensaties. Heel je lichaam gaat tot het uiterste en je blijft doorduwen om nog sneller te gaan."
Spa-Francorchamps is een van de weinige historische circuits die de geschiedenis van de automobielsport heeft getekend, zoals Monaco, Silverstone, Monza en Suzuka.
Met zijn ligging in het hart van de Ardennen, geniet het circuit van een omgeving die uniek in de wereld is. Zijn zeer geaccidenteerde reliëf heeft hem de bijnaam de Glijbaan van de Ardennen opgeleverd. Viervoudig wereldkampioen Sébastien Vettel zegt hierover het volgende: “Het is een plaats die alle soorten bochten en alle mogelijke manoeuvres in zich heeft. Het hoogteverschil is enorm, wat je de indruk geeft op een achtbaan te zitten”. Het moet dan ook gezegd dat er niet minder dan 100 hoogtemeters zitten tussen de top van les Combes en de Courbe Paul Frère (voorheen de bocht van Stavelot).
Wanneer men over dit traject spreekt, komt ons één bocht, of liever een opeenvolging van bochten, meteen voor de geest: de Raidillon van de Eau Rouge, of Eau Rouge zoals de Engelsen het zeggen. Deze mythische plek werd voor het seizoen 1939 aangelegd met als doelstelling om het Circuit nog sneller te maken. Het wordt gekenmerkt door een zeer indrukwekkende oprit, die volgt nadat de bolides de haarspeld van la Source zijn afgedaald. De piloten worden dus geconfronteerd met een muur en een opeenvolging van bochten, links, rechts, links, zonder dat men de top al kan zien. Het meest indrukwekkende is dat deze keten door Formule 1 piloten wordt afgewerkt zonder de voet van het gaspedaal te halen; ze arriveren er aan 310 km/u en wanneer ze top bereiken zitten ze nog steeds boven 300 km/u, alvorens de lange rechte lijn van Kemmel aan te vatten.
Tijdens zijn zeer lange geschiedenis heeft het Cricuit zich aangepast aan de evolutie van de mechanische sporten, om zo te beantwoorden aan de vele veiligheidsvereisten en normen die werden opgelegd door de verantwoordelijke federaties (vandaag, de FIA). Dit alles zonder zijn ziel van zeer selectief Circuit te verliezen, zowel voor de piloten, als voor de monteurs.
Maar bovenop zijn rijke geschiedenis, is Spa-Francorchamps eveneens een economische en toeristische aantrekkingspool voor een ganse regio geworden. De vele ambities en projecten zorgen ervoor dat dit juweel blijft schitteren, zowel in België, als in het buitenland...
Dus lang leve het mooiste circuit ter wereld!